måndag 10 februari 2014

Inför webbinarium 110214

Inför webbinarium den 11/2 med Borås högskola har vi fått några frågor och här är mina reflektioner:

Vilka dilemman kan ni se i detta uppdrag ?

I vårt uppdrag som mentorer kan jag se att man kan stöta på en del dilemman som man måste diskutera igenom tillsammans med sin adept. Det kan vara allt från praktiska frågor hur man får till tid att träffas, till dilemman som rör adeptens yrkesroll. Jag ser det som en spännande utmaning att hitta vägar till att tillsammans ta sig igenom de dilemman som dyker upp, vilket ger både adeptern och mentorn utmaningar som leder till nya lärdomar.

Hur kan ni hjälpa adepten att få möjlighet att pröva alla delar?

Det är viktigt att adeptern uttrycker vad de vill fokusera på och att vi tillsammans gör en plan för vad och när vi skall ta upp de olika fokus områdena. För att få en bra struktur för våra möten och att få med alla delarena bör vi utgå från både läroplanen och skolverkets skrift Legitimation för lärare och förskollärare.

Vilka erfarenheter/ kunskaper kan du bidra med?

Jag har 12 års erfarenhet av förskolläraryrket och har under åren fortbildat mig inom olika områden. Jag är en av flera lärledare i vårt förksoleområde där jag träffar en grupp av pedagoger under terminen där vi reflekterar och diskuterar kring olika bestämda dilemman. Jag är handledare för ny personal som börjar arbeta i vårt förskoleområde. Jag stöttar dem i deras nya roll, både i praktiska och pedagogiska tankar. Jag är även IKT handledare och kan vara med och diskutera frågor som rör våra digitala verktyg och hur vi kan arbeta med dessa tillsammans med barnen. På min förskola är jag utvecklingsledare och träffar områdets utvecklingsledare kontinuerligt tillsammans med våra förskolechefer. Här är jag med och utvecklar förskolans utvecklingsområde och där vi tillsammans arbetar med en övergripande utvecklingsplan för alla våra fem förskolor. 

Vilka är dina egna förväntningar?

Mina förväntningar är att jag tillsammans med mina adepter får givande samtal och reflektioner kring olika spännande dilemman. Jag hoppas att jag skall kunna hjälpa dem att utvecklas och att bli trygga i sin yrkesroll. Min önskan är att de skall växa av våra möten och att de skall känna att de kan lyfta allt tillsammans med mig. Jag känner att jag genom mentors utbildningen har fått många nya samtals tekniker som jag börjat praktisera och öva på både i mitt yrke och privat. Det som är spännande är att ett samtal inte är det andra likt, utan man måste hela tiden vara koncentrerad och fokuserad på sin adepter. Jag hoppas att jag utvecklas som mentor och att detta skall leda till att jag kan få fler utmaningar.

Hur kan du se till att tid skapas som behövs för att ta vara på kontakten med adepten?

Det är viktigt att vi har våra förskolechefer med oss och att de förstår betydelsen av mentorer för ny utbildade förskollärare. Vi får tillsammans lägga upp tid som fungerar både för adepter, mentorer och arbetslag. Det kan vara bra att lägga upp en tidsplan en termin i taget som fungerar för alla. 

Kan du vara långsiktigt engagerad?

Absolut, jag känner att jag verkligen brinner för detta och hade önskat att detta fanns när jag kom ut som nyexaminerad förskollärare. 


1 kommentar:

  1. Jag håller med om att det är viktigt med förstående förskolechefer, och att man lägger upp en ganska långsiktig plan, som man håller sig till. Jag tycker den gruppen du träffar som lärledare låter väldigt intressant. Jag tror att det är ngt som borde utvecklas och satsas på mer. Förr hade vi kategorimöten (för 100 år sedan). Jag tror verkligen på det här med möten och ha möjlighet att diskutera o reflektera, inte bara i det egna "huset". Det kanske kan bli en fortsättning. Vara mentor för ett arbetslag. Det är ju inte så att allt blir självklart och enkelt efter ett par år i yrket. Det känns som vi är på väg mot ngt bra, när vi nu insett att det är väldigt värdefullt att ta emot de nya förskollärarna på ett bra sätt. Tycker precis som du, tänk om detta fanns när man själv kom ut, nyutexad och full av frågor.

    SvaraRadera